29 Červenec 2015

FCA na akci Schloss Dyck Classic Days

 

31. července začne největší evropské setkání historických vozidel. K vidění bude řada cenných vozidel značek Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Jeep® a Lancia. Chybět mezi nimi nebudou vozidla z oficiálních sbírek výrobců, například Lancia D25 z roku 1954, Lancia Stratos z roku 1974 a Fiat 1100 z roku 1955. Historické modely doprovodí supersportovní vůz Alfa Romeo 4C, crossover Fiat 500X a kompaktní SUV Jeep® Renegade.

 

Classic Days, každoroční setkání vozidel z dob minulých, proběhne od 31. července do 2. srpna, a to na středověkém hradu Schloss Dyck v blízkosti Düsseldorfu v Německu. Pro očekávaných 40 000 návštěvníků bude tato akce skvělou příležitostí pro seznámení se s cennými historickými automobily, mezi kterými pochopitelně nebudou chybět ani modely značek Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Jeep® a Lancia. Vozidla budou soutěžit v rámci akce Racing Legends ve speciálním závodu v krásném okolí hradu.

 

Abarth absolvuje přibližně tři kilometry dlouhý okruh kolem hradu Dyck se dvěma závodními vozy - historickou formulí a současným monopostem Formula 4 ADAC s motorem Abarth. Alfu Romeo bude zastupovat dvojice úchvatných předválečných legend 6C 1750 a 8C 2300 a dva zástupci řady Giulia - model TZ1 s trubkovým rámem a hliníkovou karoserií a Giulia Sprint GTA, která byla jedním z nejoblíbenějších cestovních vozů 60. let. Fiat vzdá poctu závodu Mille Miglia dvěma verzemi Fiatu 1100 za doprovodu historického servisního týmu Fiat Corse.

 

Jeep® přiveze model Willys MB z roku 1945, který je praotcem všech off-roadů. Lancia představí tři klenoty ze své sbírky: Lancii D25, kterou v šampionátu Tourist Trophy 1954 pilotoval pětinásobný mistr formule 1 Juan Manuel Fangio, silniční verzi Lancie Stratos HF, se kterou Lancia třikrát vyhrála světový šampionát v rally (1974 až 1976), a Lancii Flaminia Loraymo, prototyp postavený v roce 1960 podle návrhu proslulého amerického designéra Raymonda Loewyho.

 

Potvrzením silného pouta mezi modely let minulých a těmi současnými budou fascinující Alfa Romeo 4C, crossover Fiat 500X a kompaktní SUV Jeep® Renegade.

 

Abarth: cestování v čase ve formuli 1

Legendární Carlo Abarth počátkem 70 let navrhl závodní monopost pro šampionát Formula Italia, který byl určen mladým talentům. Projekt SE025 tvořil atmosférický motor Fiat 124S s výkonem 110 k, převodovka z Lancie Fulvia, komponenty šasi z Autobianchi A111, řízení Fiatu 128 a kotoučové brzdy Fiatu 125. S trubkovým rámem a plastovou karoserií vážil vůz pouhých 450 kilogramů a dosahoval nejvyšší rychlosti 200 km/h. Vůz označený jako podvozek č. 1 je ve vlastnictví soukromého sběratele a veřejnost jej bude moci vidět právě na akci Schloss Dyck Classic Days.

 

Vedle tohoto modelu se představí i současný monopost ADAC Formula 4 poháněný motorem Abarth, který potvrzuje důraz značky na soutěže mladých jezdců. S rámem z uhlíkového kompozitu, řazením na volantu a motorem o objemu 1,4 l (výkon omezen v souladu s předpisy na 160 k) představuje tento vůz to nejlepší. Monopost ADAC Formula 4 powered by Abarth bude pilotovat Mick Schumacher, slibný 16letý syn legendy formule 1 Michaela Schumachera. Ve speciální soutěži Racing Legends v okolí hradu Dyck bude soutěžit s 16letým Nizozemcem Jobem van Uitertem, který bude pilotovat monopost Provily Racing Formula 4.

 

Alfa Romeo: mistrovská díla od Zagata, Autodelty a Vittoria Jana

Na zámku Dyck se představí model Giulia TZ1, jedna z nejúžasnějších ikon Alfy Romeo 60. let. Vozidlo navržené týmem Giuseppeho Bussa bylo silně inspirováno Giulií, která byla navržena pro masovou produkci. Místo samonosné karoserie byl vůz postaven na trubkovém rámu a překrytý elegantní hliníkovou karoserií navrženou karosárnou Carrozzeria Zagato. Název projektu - Giulia Tubolare Zagato, nebo zkráceně TZ - je odvozen právě od konstrukce vozu.

 

Zagato navrhl ploché kupé s charakteristickou kammovou zádí pojmenovanou po průkopníkovi v aerodynamice Wunibaldu Kammovi. Šasi a karoserie vážily dohromady méně než 100 kg. Postaveno bylo celkem 109 vozů Giulia TZ, přičemž všechny byly vybavené standardním 112k motorem. Motor závodního vozu byl navržen Carlem Chitim, který stál u zrodu oddělení později transformovaného do závodního týmu Autodelta. Čtyřválec o objemu 1,6 litru poskytoval výkon 150 k a i díky němu byla Giulia TZ1 pravidelným vítězem vytrvalostních závodů ve své kategorii v letech 1964 až 1965.

 

Autodelta se zapsala do historie také díky modelu Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, přičemž písmeno A v jeho názvu znamená „alleggerita" neboli odlehčená. Její pozoruhodné suché hmotnosti pouhých 200 kilogramů bylo dosaženo použitím dílů karoserie jen 1,2 milimetru silných a vyrobených z Peralumanu, super lehké slitiny hliníku, zinku a magnézia. Dveře, kapota a nenosné části karoserie jsou vyrobeny z hliníku.

 

Alfa Romeo Giulia Sprint GTA je vybavena motorem 1,6 l Twin Spark se dvěma karburátory Weber 45. Továrnou odladěná verze Corsa (závodní) generuje výkon takřka 170 k. Alfa Romeo Giulia Sprint GTA, která se zúčastní akce Classic Days, byla kdysi ve vlastnictví oficiálního jezdce Ignazia Giuntiho.  

 

Pozornost budou poutat nepochybně i dva legendární předválečné Alfy Romeo 6C 1750 a 8C 2300. První z vozidel vyvolalo počátkem 30. let doslova rozruch. Jeho řadový šestiválec byl totiž skutečným mistrovským dílem Vittoria Jana. Díky dvěma karburátorům a dvěma vačkovým hřídelům představoval ve své době technický průlom. Za brilantním temperamentem vozu 6C 1750 Super Sport byl zkrátka motor. Poskytoval výkon 85 k, s rootsovým kompresorem pak 102 k. Karoserie vozidel závodního týmu byly jednoduché a za jejich návrhem stála karosárna Zagata. Model 6C 1750 Gran Sport dovedl v roce 1930 k vítězství na Mille Miglia týmový jezdec Tazio Nuvolari.

 

Na základě tohoto revolučního motoru vyvinul Vittorio Jano rovněž osmiválec složený ze dvou čtyřválcových bloků, který dostal označení 8C 2300, přičemž druhé číslo vyjadřovalo zdvihový objem. S kompresorem Roots dosahoval motor optimálního plnění spalovacího prostoru a disponoval výkonem až 180 k.

 

Alfa Romeo vybavovala motorem 8C 2300 dva různé typy šasi: čtyřsedadlovou variantu využívanou ve vytrvalostních závodech, jako například 24 hodin Le Mans, nebo dvousedadlovou verzi, která vyhrála italskou Grand Prix 1931, Grand Prix Monte Carlo 1932 a závod Eifelrennen v letech 1932 a 1933 (v roce 1932 s německým jezdcem Rudolfem Caracciolou). Model Tipo 8C 2300 zvítězil třikrát v Targa Florio a v roce 1934 v Mille Miglia.

 

Fiat: hvězda závodu Mille Miglia

Legendární závod Mille Miglia byl vždy pod nadvládou vozů Alfa Romeo, Ferrari a Maserati. Pro většinu jezdců ale byly tyto vozy nedostupné. Stovky soukromých motoristických nadšenců vstupovalo do závodu s rodinnými vozy s drobnými úpravami proti standardní konfiguraci. Příkladem může být čtyřdveřový Fiat 1100 z roku 1955, který se představí na akci Classic Days. Tento model byl připraven pro závody a vybaven výkonnějším 70k motorem a hliníkovými bubnovými brzdami.

 

Jezdci, kteří hledali výkonnější vozidlo a samozřejmě měli i větší rozpočet, se mohli rozhodnout pro model 1100S. Navzdory srovnatelnému skromnému výkonu se aerodynamické dvousedadlové kupé v letech 1947 až 1949 řadilo k vítězům. Vyrobeno bylo pouhých 400 vozidel. Fiat na Classic Days představí speciální verzi z roku 1948 s hliníkovou karoserií. Téma Mille Miglia doplní servisní vůz vycházející z Fiatu 1100, který byl využíván týmem Fiat Corse.

 

Jeep®: Willys MB, předchůdce všech off-roadů
Původ názvu Jeep® má několik verzí. Jednou z nich je zkratka GP označující víceúčelové vozidlo neboli General Purpose, která se sama transformovala do fonetické podoby Jeep®. Každopádně víceúčelovost byla jedním ze základních požadavků armády Spojených států amerických. Model Willys MB - jehož oficiální název zněl Willys Jeep® MB Truck, 1/4 Tonne 4x4 - byl prvním masově vyráběným vozem s pohonem všech kol. Ke konci války vyrobila společnost Willys Overland kolem 370 000 vozidel.

 

Nezničitelný čtyřválcový motor o objemu 2,2 l poskytoval výkon 60 koní. Převodovka disponovala třemi stupni vpřed. Pohon všech kol byl připojitelný. To vše učinilo z Willysu doslova nezastavitelný vůz, ať už se nacházel v poušti nebo džungli. První Jeep® dosahoval na silnici rychlosti 100 km/h. Se speciálním filtrem sání vzduchu mohl dokonce přebrodit vodu až do poloviny své výšky.

 

Willys-Overland vyvinul po válce na základě modelu Willys MB také civilní verzi označenou CJ-2A. Tento civilní Jeep® je dnes považován za praotce všech čtyřkolek na světě.

 

Lancia: od designerského studia po světový šampionát v rally

Na zámku Dyck se představí dva významné příklady závodní historie z historické sbírky značky Lancia. Lancia D25 byla vyrobena pro světový šampionát sportovních vozidel a vybavena vidlicovým šestiválcem 3,8 l. Vyrobeny byly pouhé čtyři automobily. Model vystavený na akci Classic Days pilotoval na irské Tourist Trophy v roce 1954 skvělý argentinský jezdec Juan-Manuel Fangio.

 

Lancia Stratos dominovala světovým rally do poloviny 70 let. Manažer týmu Cesare Fiorio chytře využil všechny možnosti nabízené předpisy a vyvinul první vůz určený pro jediný účel, a sice vyhrávat závody v rally. Dvousedadlové kupé s klínovitou plastovou karoserií a šestiválcem o objemu 2,4 l původem z Ferrari dosahovalo ke konci kariéry až 300 koní. Motor byl z důvodu lepšího rozložení hmotnosti umístěn před zadní nápravou.

 

Pravidla skupiny 4 vyžadovala, aby vůz pro rally vycházel ze standardního modelu vyrobeného během 24 měsíců v počtu minimálně 500 kusů. 1. října 1974 Lancia přesvědčila mezinárodní federaci motoristického sportu, že tohoto limitu bylo dosaženo, a model Stratos mohl startovat. O čtyři dny později vyhrála Lancia Stratos svůj první závod mistrovství světa, a poté vítězila až do roku 1981. Plán Cesare Fioria fungoval. Lancia Stratos byla bezkonkurenční. Vyhrála třikrát rally Monte Carlo v řadě a třikrát zvítězila v poháru konstruktérů (od roku 1974 do 1976). Ještě v roce 1978 Walter Röhrl zvítězil s Lancií Stratos v několika německých rally.

 

Dalším specifikem skupiny 4 bylo, že některé technické změny vyžadovaly certifikaci pouze stovky standardních vozidel. Lancia tuto příležitost využila pro vylepšení Stratosu o čtyřventilovou hlavu válců, střešní spoiler a větší zadní křídlo. Jeden z později vyrobených modelů se představí také na okruhu kolem hradu Dyck, a to v zářivě oranžovém odstínu za doprovodu řvoucího šestiválce.  

 

Třetím vozidlem Lancie, které se představí na akci Classic Days, má překvapující paralelu s modelem Stratos, a to střešní spoiler. Tím ale podobnost sériového vítěze v rally a koncepčního vozu z roku 1960 známého jako Loraymo končí. Známý designer Raymond Loewy, který vytvořil nadčasové tvary láhve Coca Coly a logo cigaret Lucky Strike, navrhl vozidlo pro svou osobní potřebu, přičemž využil služeb turínské karosárny Rocco Motto. Název Loraymo je slovní modifikací počátečních písmen jména a příjmení Loewyho. Tento prototyp, jehož elegantní hliníková karoserie ukrývá mechaniku Lancie Flaminia, dnes patří do sbírky značky Lancia.

 

Turín, 29. července 2015

 

poslední videa

pokroČilé vyhledávání

Hledat...

Od
Komu
Hledat

Související obrázky


Priložené soubory